Mini luxe, cosmopolitans & a room with a view. - Reisverslag uit Storeim, Noorwegen van maartenencecile - WaarBenJij.nu Mini luxe, cosmopolitans & a room with a view. - Reisverslag uit Storeim, Noorwegen van maartenencecile - WaarBenJij.nu

Mini luxe, cosmopolitans & a room with a view.

15 Juli 2015 | Noorwegen, Storeim

Op 13 juli vertrekken we 's morgens vroeg vanuit Leiden naar Hirtshals in Denemarken, alwaar de Fjordliner ons naar Bergen zal varen. De reis verloopt voorspoedig en we komen veel eerder aan dan we verwachtten. Maar even een eerste biertje en wijntje drinken in Hirtshals, de vakantie moet immers ingeleid worden.

Twee uur later zitten we op de boot. We slapen in een 'mini luxe cabin'. Niet geheel uit vrije keuze, maar omdat de gewone cabins allemaal al gereserveerd waren en wij natuurlijk weer te laat waren. Mini luxe blijkt te staan voor slapen in een gewoon tweepersoonsbed ipv op een opklapbank en een groot raam met zeezicht. Chill!

We gaan nog even een hapje eten aan boord. Het restaurant 'Grieg' betekent volgens Maarten dat het Grieks is en aangezien hij zin heeft in vlees ('voor jou staat er ook vis op de kaart!') gaan we er naar binnen. We genieten maar goed van een fles Sauvignon Blanc, want duur is het toch. Maarten neemt een hamburger die er héél goed uit ziet en ik kies voor een dorade met citroen en dille. Heer-lijk. Dat fileren van de vis is een werkje, maar een hele vis smaakt toch uiteindelijk altijd beter dan een voorgefileerde, als je het mij vraagt. Na afloop trekken we zonder te kijken de creditcard door het apparaat en lopen we door naar de bar voorin de boot, waar een coverbandje optreedt en het gezellig druk is. Je hebt er ook een Titanic-achtig uitzicht, omdat je helemaal voorin de boot staat. Heel gaaf. We bestellen een biertje en een cosmopolitan. Want een cocktail is in verhouding goedkoper dan een glas witte wijn :) vond ik zelf ook een heel goed excuus.

Als we de volgende ochtend wakker worden schijnt er heel fel zonlicht naar binnen. Nieuwsgierig als ik ben, ga ik toch even langs het gordijn naar buiten kijken - en raak direct verblind. Toch maar even terug in bed dan. Een uurtje later probeer ik het nog eens en zie dat we al tussen de heuvels varen in het fjord dat naar Bergen leidt. Een mooi gezicht.

Na douchen en een ontbijtje komen we aan in Bergen. We mogen al vrij snel de boot af, want we staan in de goede rij. Eenmaal buiten moeten we echter nog even wachten in twee rijen, volgens Maarten is dat voor de paspoortcontrole en pikken ze af en toe een auto eruit om te controleren of je niet te veel drank etc. invoert (tuurlijk!). Onze rij rijdt echter helemaal niet en Maarten besluit op te schuiven naar rij twee. Die stopt met rijden zodra wij erin staan en dan begint rij één toch zachtjes in beweging te komen. Dit heb ik dus echt ALTIJD. Gelukkig kunnen we er allebei wel om lachen - en wordt onze auto er niet uitgepikt (net als andere auto's overigens). Onze drankvoorraad is veilig gesteld.

We rijden naar het eiland Radøy waar ons eerste huisje ligt dat we geboekt hebben via Airbnb. Onderweg rijden we over kleine, heuvelachtige eilandjes die steeds verbonden zijn door heel hoge en lange bruggen. Op de eilandjes zijn houten huisjes tegen de heuvels aan gebouwd. Een prachtig gezicht. We komen aan bij het huisje, de eigenaresse (Bente) is er nog niet maar ze heeft de sleutels voor ons buiten onder de lantaarn gelegd. We worden direct begroet door de kat, Elvis, die met zijn grote lijf ('maar dan écht groot' volgens Maarten) tegen ons aan komt schurken. Het huisje is heel knus en hangt vol met schilderijen waarvan later blijkt dat Bente die zelf gemaakt heeft. Het uitzicht op zee en de fjord is echt prachtig. Ook ons slaapkamertje heeft uitzicht op de fjord. We gaan nog even boodschappen halen en bij terugkomst maken we kennis met Bente en de hond, Nemo, die heel enthousiast is en vrolijk rond springt door het huisje.

Maarten en ik moeten allebei nog een beetje wennen aan het 'bij iemand thuis logeren'-concept van Airbnb (Maarten wil Bente niet tot last zijn en ik wil juist graag socializen) en we besluiten om toch maar even een hapje in de stad te gaan eten. Voor een whopping 30 euro eten we samen een pizza en drinken we een biertje en een spa blauw in de haven van Bergen. Duur, maar we zitten er leuk en kunnen leuk de Noren observeren vanaf het balkon waar we zitten. Daarna rijden we terug naar het huisje, spelen we Al Caboon met een glas wijn erbij en gaan we rond twaalven slapen, als het net begint te schemeren.

• 15 Juli 2015 - 12:33

Jelle:

Leuk hoor, zo'n blog. Geniet ervan, we gaan jullie volgen.

P.s foto van huisje, mini luxe cabin en sssmullen zijn niet zichtbaar!

Veel plezier

• 15 Juli 2015 - 14:00

Hilde:

Leuk verslag en heel leuk om zo op de hoogte te blijven! Lekker genieten!

• 16 Juli 2015 - 00:25

Esther:

Net of we zelf een beetje meereizen :) Mooi begin. Ben benieuwd waar we morgen zitten...