Verse roodbaars en verder noordwaarts - Reisverslag uit Svarholt, Noorwegen van maartenencecile - WaarBenJij.nu Verse roodbaars en verder noordwaarts - Reisverslag uit Svarholt, Noorwegen van maartenencecile - WaarBenJij.nu

Verse roodbaars en verder noordwaarts

23 Juli 2015 | Noorwegen, Svarholt

We slapen vandaag lekker uit. We hebben een hotel zonder ontbijt en dus gaan we eerst koffie/thee drinken en een kaneelbroodje eten bij het koffiezaakje op de hoek van de straat. Het is droog, dus kunnen we buiten zitten. En omdat het zondag is, is heel rustig in de stad (dat hebben we lekker handig gepland!).

Daarna lopen we naar de oude wijk Bakklandet. Daar zien we dezelfde mooie houten huisjes als die we eerder in Bergen zagen. Er zitten veel cafétjes, galeries en boetiekjes, heel leuk. We lopen door de wijk en daarna omhoog, richting het fort Kristiansen. We lezen over de geschiedenis van het fort, dat verschillende functies heeft gehad, en lopen daarna weer naar beneden, weer langs de mooie huizen, waar ik mijn ogen uitkijk en nauwelijks kan stoppen met foto's maken.

We besluiten in een klein zaakje in Bakklandet te gaan lunchen en bestellen allebei de lunch van de dag. Dat is roodbaars met verse groenten en puree. Lékker! We genieten volop en concluderen dat de vis in Noorwegen echt heel vers is en goed smaakt.

Na de lunch bezichtigen we de kathedraal van Trondheim. Heel mooi, maar niet zo imponerend en rijk versierd als andere kathedralen die we in bv. Italië gezien hebben. We lopen ook nog even naar het legermuseum, want dat is vlakbij en gratis (hele goede redenen om een museum te bezoeken).

Daarna trekken we ons weer even terug op de hotelkamer om wat te lezen en ons op te frissen (en de rust te pakken die ik toch wel nodig blijk te hebben). 's Avonds gaan we eten in de wijk Solsiden, die vol zit met restaurantjes en terrasjes. We eten in een restaurantje wat, vergeleken met de anderen, nog redelijk betaalbaar is. En komen precies uit met ons dagbudget!

De volgende dag vertrekken we al vroeg voor weer een dagje rijden, deze keer naar Bodø, waar we overnachten voor we de volgende dag naar de Lofoten varen. Het is weer een indrukwekkende rit, waarin we prachtige fjorden zien, dicht begroeide naaldbossen en wilde rivieren. Ook passeren we de poolcirkel. Het lijkt soms net of we in Canada zijn, althans dat denk ik, want ik ben daar nog nooit geweest. Ik vraag Maarten of hier ook beren zitten. Hij zoekt het op en het blijkt dat er 150 beren in Noorwegen leven. Da's dus niet zo veel. En mijn romantische plaatje van een beer die langs de wilde rivier een zalm vangt, valt in duigen.

's Avonds in Bodø zijn we allebei moe en chagrijnig. Dat vele reizen breekt ons toch een beetje op. We eten een klein hapje in het restaurant wat bij het hotel hoort en gaan op tijd ons bed in. De volgende ochtend vertrekt de boot naar Moskenes op de Lofoten al vrij vroeg. Tijdens de overtocht lezen we alvast over de Lofoten en vallen we ook af en toe in slaap.

Als we aankomen, rijden we met de auto van Moskenes naar Stamsund, waar ons Airbnb huisje is. Tijdens de rit kijk ik weer mijn ogen uit. Het voelt alsof we echt heel ver van huis zijn. Terwijl we natuurlijk ook in Thailand geweest zijn, wat veel verder weg was, maar niet zo voelde. Het leven doet hier gewoon heel anders aan dan we in het westen gewend zijn. Alles draait hier om rust, natuur en visserij. Als je op de Lofoten bent, snap je dat ook direct: hoge bergen en rotskliffen (waardoor vele wandelmogelijkheden), witte zandstranden met helderblauwe zee en veel vissershuisjes en bootjes. Overal zie je mensen wandelen, kajakken, fietsen. Iedereen is even vriendelijk en niemand maakt zich druk. Waar zou je je hier in vredesnaam druk om moeten maken?

We arriveren bij het huisje, wat meer een soort pension is. We ontmoeten de eigenaars, Kenneth en Angela, maken een praatje en zij wijzen onze kamer. Het huis is prachtig en stamt volgens Kenneth uit 1890. Binnen blijkt dat ook uit de scheve houten trap, de kleine raampjes met oud hang- en sluitwerk en de oude paneeldeuren met lijsten er omheen (die kennen we!). Erg mooi allemaal. We halen wat boodschappen en bakken pannenkoeken als avondeten, lekker Hollands (maar vooral ook goedkoop). De rest van de avond pakken we weer onze rust. Omdat het morgen mooi weer wordt, besluiten we om morgen de klif te bewandelen die voor ons huis opdoemt. Volgens Kenneth moet dat goed te doen zijn in anderhalf à twee uur.

En dat zou nog een bijzondere dag worden :)

• 25 Juli 2015 - 09:22

Janneke :

Hoi Maarten en Cecile,

Noorwegen is inderdaad een prachtig maar duur land. De Lofoten staan ook nog op onze lijst. Hebben jullie plannen om nog noordelijker te gaan of weer langzaam terug. Geniet vooral van de ruimte en de prachtige natuur.
    Groetjes Janneke en Epko