Poppenhuisjes, stokvis & a trip to the waterfalls - Reisverslag uit Storeim, Noorwegen van maartenencecile - WaarBenJij.nu Poppenhuisjes, stokvis & a trip to the waterfalls - Reisverslag uit Storeim, Noorwegen van maartenencecile - WaarBenJij.nu

Poppenhuisjes, stokvis & a trip to the waterfalls

17 Juli 2015 | Noorwegen, Storeim

Na de eerste nacht ben ik de volgende ochtend al rond 7 uur wakker. Ik besluit nog even te blijven liggen, maar de zon die langs het gordijn naar binnen schijnt, lonkt en dus ga ik er een uurtje later uit. Een paar minuten later sta ik in m'n ochtendkloffie, met een kop thee in mijn hand, op m'n blote voeten op het terras in de zon. Het waait niet en het water in het fjord ligt doodstil. Genieten. Zie je wel, zelfs in de omgeving van Bergen kan het mooi weer zijn. Een kwartier later begint het toch te spetteren en ga ik snel weer naar binnen.

Maarten slaapt lekker uit en na een ontbijtje vertrekken we aan het begin van de middag richting Bergen. We wandelen wat en besluiten dan om eerst naar Bryggen te gaan, de oude Hanze-wijk. Erg mooi, allemaal roodgeverfde houten huisjes die schots en scheef staan. Het regent helaas wel erg hard, dus besluiten we eerst een broodje te gaan eten en daarna naar een museum te gaan. Het wordt het Hanseatic museum, wat uiteraard gaat over de handel in Bergen van de Hanze en gesitueerd is in één van de oude panden in de haven waar de handelaren in die tijd verbleven. Een heel leuk en interessant museum, vinden wij allebei.

Als we weer buiten komen lijkt het iets minder te zijn gaan regenen. We lopen eerst langs een burcht en besluiten daarna wat meer de heuvel op te lopen. We lopen door kronkelende smalle straatjes met aan weerszijden kleine, houten huisjes in allerlei kleuren, maar meestal wit met blauwe deuren. Prachtig. Elk huisje is uniek en vaak hebben ze ook een balkon of veranda. Ik keek mijn ogen uit. Papa zou hier ook zeker van gesmuld hebben. Ik heb Maarten nog gevraagd of hij met mij ook in zo'n poppenhuisje wilde wonen, maar tevergeefs.

Na de wandeling lopen we ook nog door het deel van Bergen aan de andere kant van de haven. Hier zijn echter vooral veel winkels. We drinken nog wat en besluiten terug te gaan. Weer terug in het huisje maak ik pasta klaar en eten we wat. Bente is inmiddels terug van haar werk en we vragen haar advies over welke fjord we het beste kunnen bezoeken morgen. Ze adviseert ons naar Hardangerfjord te gaan ipv het toeristische Sognefjord. Ze laat ons ook wat foto's zien. Het ziet er prachtig uit. We besluiten haar advies op te volgen.

De volgende dag vertrekken we dus, iets eerder dan gisteren, naar Hardangerfjord. Onderweg stoppen we twee keer bij een grote waterval. Bij de Steinsdalsfossen kun je zelfs onder de waterval door lopen. Dat doen we, al vind ik het wel een beetje eng. Het landschap onderweg is echt prachtig: hoge bergen bezaaid met kleine gekleurde houten huisjes en onderaan loopt de zee als een rivier er langs (je vergeet vaak dat dit de zee is en geen rivier). Het doet ons zo nu en dan aan Oostenrijk denken, maar dat hangt wellicht ook samen met de muziek die we in de auto luisteren, dat luisteren we namelijk ook als we onderweg zijn naar de wintersport. En het weer doet er soms ook een beetje aan denken.. Het is heel wisselvallig, soms regent het en is het 11 graden, soms schijnt de zon en is het 18 graden.

De Hardangerfjord is inderdaad prachtig. Boven op de bergen ligt nog sneeuw. Bente vertelde dat al en zei dat dat niet gewoonlijk is: de zomer is gewoon erg koud geweest tot nu toe. We steken het fjord over met de veerboot en komen aan de overkant aan in Rosendal. Hier maken we een wandeling van anderhalf uur naar de watervallen, wat nog een flinke klim blijkt te zijn. Gelukkig hebben we allebei goede schoenen aan. De waterval is heel erg mooi en we kunnen er dichtbij komen. Ik waarschuw Maarten nog even om vooral níet zijn flesje water er te gaan vullen of even op een rots te gaan staan om een mooie foto te maken. Maar hij kijkt me aan met een gezicht van 'mens, maak je niet zo druk' en we lopen verder. Gelukkig kunnen we uiteindelijk niet zó dichtbij de waterval komen, maar wel dichtbij genoeg om er mooie foto's van te maken. Daarna lopen we nog door mooie aangelegde tuinen in het dal, met hoge bomen, perfect gemaaide grasveldjes (waar Maarten een beetje jaloers van werd) en allerlei verschillende soorten rozen. Erg mooi.

Terug in Rosendal drinken we nog wat en besluiten dan terug te rijden, want dat is nog zo'n tweeënhalf uur. Onderweg kijken we onze ogen weer uit naar het prachtige Noorse fjordenlandschap. Tegen achten komen we aan in Knarvik, waar we besluiten wat te gaan eten omdat het al vrij laat is en we allebei moe zijn. We eten een pizza en een hamburger en in een euforische bui bestelt Maarten een halve liter bier. Achja, het is vakantie en het laatste stukje zou ik toch al terug rijden.

In het huisje doen we nog een spelletje en vertellen we Bente over onze dag. Zij is blij dat we het mooi vonden. Ze heeft Noorse aardbeien op tafel gezet en geeft aan dat we die echt moeten proeven. Ze smaken inderdaad lekker zoet. We bespreken nog even wat we morgen gaan doen; het schijnt mooi weer te worden en dus willen we weer lekker naar buiten. Bente raadt ons aan naar Fedje te gaan, een klein eiland vlakbij Radøy, waar het huisje is. Dat lijkt ons een goed idee. Wordt vervolgd!